Takaisin ylös
Jaa
  • Ihonhoitovälineet ja -treenit
  • ILMAINEN TOIMITUS YLI 70 € OSTOKSIIN
  • Toimitusaika 2-5 päivää

Holistinen ihonhoito

Mitä on holistinen ihonhoito?

Termi holistinen kantautuu kreikkalaisesta sanasta ’’holos’’, joka tarkoittaa kokonaista. 

Holistinen hyvinvointi ja ihonhoito; tässä metodissa ihmistä katsotaan kokonaisuutena. Ei ole välttämättä tarpeeksi hoitaa ihoa ainoastaan ulkopuolelta erilaisten tuotteiden avulla, vaan ihoa tulisi ravita myös sisältä käsin. Ihon kunto ei määräydy ainoastaan pinnallisista tekijöistä, vaan myös sisäisistä tekijöistä, kuten esimerkiksi hormoneista ja stressistä. 

Oletko esimerkiksi huomannut ihosi kukkivan ennen kuukautisia tai vaikkapa ennen stressaavaa projektia? Ihon ulkopuoliseen kuntoon vaikuttavat myös ainesosat, joita käytämme ja joita valitsemme ruokavalioomme. Myös henkinen hyvinvointi, tai sen puuttuminen, voi vaikuttaa ihon ulkonäköön.

Stressi ja iho

Holistisessa ihonhoidossa otetaan huomioon myös psykologiset tekijät. Stressi, masennus ja ahdistus voivat aiheuttaa joko uusia tai pahentaa olemassa olevia ihon ongelmia. Kun ihminen on stressaantunut, autonominen hermosto vapauttaa kehoon stressihormoneja, kuten kortisolia ja adrenaliinia. Kortisoli voi laukaista stressi-ihon oireet. Yksi oireista on esimerkiksi lisääntynyt öljyntuotanto, joka voi johtaa tukkeutuneisiin huokosiin ja jopa aknen puhkeamiseen. Krooninen, eli jatkuva stressi johtaa siis jatkuvaan stressihormonien koholla olemiseen. Stressi voi myös aiheuttaa tulehduksia ihossa suoliston kautta. Stressi vaikuttaa suoliston bakteeritasapainoon, joka voi johtaa tulehdukseen. Esimerkiksi psoriasiksesta, atopiasta tai ruusufinnistä kärsivät ovatkin alttiimpia ihon kunnon huonontumiselle stressaantuneina.

Hormonit ja iho

Hormonit ovat suuri ihoon vaikuttava tekijä. Yksi iso tekijä ihon ikääntymisen alkamisessa on umpieritysjärjestelmä. Umpieritysjärjestelmä muodostuu umpirauhasista, jotka erittävät kemiallisia välittäjäaineita, sekä hormoneita, jotka kiertävät veressä ja vaikuttavat elimiin. 

Etenkin naisilla umpieritysjärjestelmä tuottaa ja säätelee hormoneja, jotka vähentyvät joskus jopa merkittävästi ikääntymisen myötä. Hormonit ovat kemiallisia viestinviejiä, jotka syntyvät munasarjoissa, lisämunuaisissa ja kilpirauhasissa. Hormonit säätelevät immuniteetti- sekä lisääntymisjärjestelmien lisäksi myös jopa nälkää sekä stressitasoja kehossa. Ikääntymisen ulkoisiin tekijöihin lukeutuu esimerkiksi UV-säteily ja elämäntyyli, mutta sisäisiin tekijöihin vaikuttaa kehomme oma biologinen kello. Ihon mikrobiomien tasapaino vaikuttaa ihon hormonaaliseen tasapainoon, sekä toisinpäin. 

Ihossa esimerkiksi estrogeeni vaikuttaa ihon paksuuteen, ryppyjen muodostumiseen sekä ihon kosteustasapainoon. Estrogeeni voi lisätä hyaluronihapon määrää ihossa säädelläkseen esimerkiksi kosteustasapainoa. Estrogeeni vaikuttaa myös kollageenin tuotantoon, joka ylläpitää epidermiksen paksuutta ja täyteläisyyttä. 

Ajanjaksoina, joina hormonitasot ovat erityisen korkealla, kuten raskauden aikana, ihon pigmentaatio voi muuttua auringolle alttiilla alueilla. Tätä kutsutaan melasmaksi, ja se on hyvä esimerkki hormonien vaikutuksesta ihon ulkonäköön. Raskauden aikana voi myös havaita luomien tummumista ja uusien rasvaluomien syntymistä juuri hormonaalisten muutosten takia. Estrogeeni saattaa vaikuttaa myös hiuksien kasvuun positiivisesti, kuten monet raskauden aikana ovatkin saattaneet huomata. Androgeeneihin (mieshormoneihin) lukeutuva testosteroni taas vaikuttaa ihon talin tuottamiseen. Naiset voivat kokea ihon öljyisyyden lisääntymistä, tai jopa aikuisiän aknea hormonaalisen epätasapainon, esimerkiksi kuukautisten tai vaihdevuosien aikana. 

Ruokavalio ja iho

Entä sitten ruokavalio ihonhoidossa? Jotta iho voisi hyvin, se tarvitsee hyviä rakennusaineita, joita saa monipuolisesta ja laadukkaasta ravinnosta. Iholle on tärkeää saada oikeanlaisia proteiineja, rasvoja, vitamiineja ja hivenaineita. 

Ongelmat ihossa voivat kieliä hivenaineiden tai vitamiinin puutoksesta. Ravinnon laatuun, ruokayliherkkyyksien ja suoliston kuntoon kannattaa kiinnittää erityistä huomiota. Useasti yksipuolisesti ja niukasti ravintoa saavat henkilöt voivat erityisesti kärsiä ravintoaineiden puutoksista.

Jos iho on kuiva, voi se johtua esimerkiksi heikosta ruoansulatuksesta, rasvaliukoisten vitamiinien, rasvahappojen puutteesta tai nesteiden puutteesta. Se voi johtua myös liiallisesta alkoholin tai muiden kuivattavien tuotteiden, kuten kahvin nauttimisesta ja liian vähäisestä veden juomisesta. Väsynyt ja elinvoimaton iho sen sijaan voi kieliä epäterveellisestä ruokavaliosta, joka koostuu liiallisista sokerimääristä, valmisruoista, roskaruoista tai vaikkapa vähäisestä C-vitamiinin saannista. Aknesta kärsivällä taas saattaa suolisto olla epätasapainossa, vaikka syy voi löytyä hormonaalisista muutoksistakin. Kyseessä voi olla sinkin, seleenin, kuparin, foolihapon tai omega-3 rasvahappojen puutostilasta.

FI